16 november 2014

Att ha besökt julmarknaden på Tjolöholms slott.



















JULMARKNAD



I går tog jag med mig min vän Anette och så körde vi upp till Fjärås strax utanför Kungsbacka. Vi skulle nämligen besöka Tjolöholms slotts julmarknad som slagit upp portarna för 27:e året i rad. & vem vill inte besöka ett fantastiskt häftigt slott samtidigt som man får njuta av mängder av utsökt hantverk i form av mat, skinn, dryck, tomtar, smide och mer därtill.



Precis. Det ville vi ju.



& vi blev sannerligen nöjda med vårt besök och vi handlade både rökt korv, marsipan, julfudge, smide, senap och lite till. Det fanns massor av trevliga och intressanta utställare och hos alla med mat fick man provsmaka. Så vi provsmakade ostar, honung, blåbärsbröd, senap, godis, mängder av olika sorters korvar och knäckebröd.  & så fick vi träffa Per Herrey, ni vet den äldsta av bröderna Herrey. Han var där och sålde sin barnbok Kungen i djungeln och sin deckarroman Skuldens pris. & så fick vi se de gyllene skorna på riktigt. Han hade med sig dem i en liten glas/plastmonter eftersom folk alltid frågar efter dem när de träffar Per. Så det ska ni passa på att göra om ni åker dit, gå längst in i Manegen och prata lite med Per och kolla in boken om Sven,  älgarnas svar på Zlatan. & spana in skorna.



Vi pratade med massor av utställare och det var en gemytlig och mycket mysig stämning. & det fanns så mycket vackert att titta på, inte minst slottet då men även det hantverk som presenterades. Jag blir alltid mäkta imponerad över folks passion och kunskap och gedigna intresse. Det fanns vackert bundna kransar, vackra marispangrisar, julgrupper, korgar, ljushållare, rumpnissar och massor, massor mer. Jag fotograferade så mycket att alla foton inte får in i ett och samma inlägg så det kommer komma mer fotografier från Tjolöhoms slott under veckan.



Men hit, hit ska ni definitivt åka om ni vill köpa den där goe pepparkorven som jag köpte, och om ni vill köpa senap så stark att hästar sparkar bakut, tomtar med karaktär, fika i härlig miljö, uppleva ett av Sveriges fantastiska slott och för att uppleva julstämning. Hit kommer iaf jag definitivt tillbaka!






3 kommentarer:

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!