25 november 2015

Att ha julpyntat.








NU HAR VI JUL HÄR I VÅRT HUS...


I helgen stod det julpynteri på schemat. Som ni ser är min jul i år inte röd någonstans så långt ögat kan nå. Än i alla fall. Det är mest adventspyntat än så länge, det finns röda detaljer men de är få och långt ifrån varandra. Inte av någon speciell anledning egentligen men jag har rätt få röda saker nu för tiden. I den svarta soffan, som är belamrad med fårplädar finns det vita H&M-kuddar med lite rött på. I ett av fönstren, som inte riktigt syns på bilden står ett par ljusstakar min morfar har gjort, de är svarta och röda och stavar GOD JUL.


Men nej, det är inte så rött här. Kanske för att jag tröttnade efter ett par år och kanske för att vintern ändå är så mörk att jag föredrar det ljusa, vita, guldiga, nästan som en sandstrand med en strålande sol. I Skåne är vi heller inte alltid välsignade med snö så allt ljus som går att få till är bra ljus.








Kanske hade det varit annorlunda om vi haft massor med snö som lyst upp tillvaron och den hade varit garanterad. Men samtidigt, det röda kommer återkommer, så är det alltid. Jag trivs bara med att variera mig och att inte känna mig trött på en färg redan innan julafton.


& detta är verkligen inte allas still men det spelar ju ingen roll. Det är min stil (förhoppningsvis min mans stil också, han säger iaf att det är mysigt men å andra sidan, vem vågar säga mot en julfascist :-D)


Jag har många ljus och det är nog det som mest sätter stämningen. Jag älskar ljus, både hittepå och verkliga. Det ihop med en brasa, gröna grenar och julmusik är nog för mig. Om en dessutom lägger till en vackert pyntad gran så räcker det långt. Vi bor ju i ett "modernt" hus, byggt på början av 80-talet. Här funkar inte den lantliga stilen. Hade jag haft ett rött hus på landet så hade pyntningen definitivt sett annorlunda ut.







Men i år blir det mässing/guld, vitt, grönt, natur och svart. Vi har ju redan en hel del mässing, svart och vitt så vi adderar lite till plus grönt och natur för alla växter som får komma in till jul, rumsgranar, enar, granar, kvistar, hyacinter och Amaryllis. Än saknas det en hel del kvistar och de allra juligaste sakerna, men de kommer lagom till att granen kommer upp. Det får ta sin tid helt enkelt.


Hur har ni det, har ni börjat julpynta och kör ni mycket, lite, stramt, lantligt, modernt, massor eller kanske inget alls. Vore roligt att höra hur ni har det och hur ni gör.



3 kommentarer:

  1. Åh, vad fint ni har det nu! Precis lagom "adventspyntat" och helt i min smak.. :)
    Här har bara några juliga/vintriga ljuslyktor kommit fram än (bl a de fina du skickade! <3 ), så ljus och några enstaka julblommor än så länge, men så fort vi har fått helgstädat här på fredag så börjar nog det andra adventspyntet krypa fram ut vrårna... :) Och sen nån gång efter lucia så blir det mer rött och julpynt. Längtar så, men vill ogärna tjuvstarta! ;)

    SvaraRadera
  2. Så fint! Jag föredrar så mycket naturliga material som möjligt m. granris, röda äpplen, hyacinter, amaryllis och iskonvaljer.
    Och självklart massa levande ljus. Mer vitt än rött även här :)

    SvaraRadera
  3. Vad mycket fina saker du pyntat med. Själv har jag inte hunnit ta ner kartongerna från vinden ännu.

    Kram Lena

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!